Krig

Jag behöver ett nytt krig eller konflikt att fördjupa mig i, men vilket? De flesta som utspelats i modern tid tycker jag mig ha betat av, och det är bara modern tid som är intressant. Det måste ju finnas rik videodokumentation, annars är det meningslöst. Diverse kulturyttringar måste ha uppstått i samband med, eller som konsekvens av, konflikten.

Kanske kriget om Falklandsöarna/Malvinerna kan vara någonting? Tycker mig ha botaniserat friskt i det redan förvisso, men det finns nog mer att hämta. Det är intressant på många sätt - inte minst därför att det är ett typexempel på det vilseledande kriget, kriget som får medborgarna att vända blickarna bort från den på ett eller annat sätt deprimerande nationella situationen. Till den typen av konflikter kan också USAs invasion av Somalia under 90-talet räknas. Ni minns kanske att Clinton beordrade bombningar av Mogadishu bara dagar efter att den komprometterande Lewinskyaffären uppdagats? Klassiskt. Samma sak 1982 med kriget om Falklandsöarna eller Malvinerna (den argentinska benämningen på ögruppen). Storbritannien var i ekonomisk kris efter Thatchers reformer, inspirerade av Milton Friedmans teorier om den naturliga arbetslösheten för att bekämpa inflation och oansvariga avregleringar på kreditmarknaden. Ett krig passade bra för att ena befolkningen och flytta fokus. Den där morgonen då argentinska trupper intog Port Stanley måste ha uppfattats som ett gudomligt ingripande av Thatcher, som inte var sen att reagera och skicka den stolta brittiska flottan över halva jordklotet.


 There's dead men in the South Atlantic, doesn't it warm your heart? To think that they died for you and me, Oh God, what a farce. There's crippled men back home in England, it's meant to warm our hearts. To think that they fought for peace and freedom, poor boys, what a farce.


Kommentarer
Postat av: annalotta

jag som nästan väntat mig att du eventuellt skulle gå in för att chocka genom att uppdatera bloggen med ytterligare ett inlägg. tji fick jag. du är väl upptagen med viktigare saker antar jag. jag fattar inte vad det är ni gör när ni gör sånt. viktigare saker alltså.

2008-09-30 @ 23:03:54
Postat av: Oscar

Besvikelsen måste vara outhärdlig förstår jag. Men någon måtta måste det ju ändå vara, någonstans måste jag dra en gräns för allt trams, osv. Känner att min blogg är på god väg att utvecklas till en självständig organism annars, som jag till slut förlorar all kontroll över.. Disciplin krävs. Kanske inte viktigare saker.. men jag hade ju en del sociala plikter att uppfylla idag, vilket jag också gjorde. Många koppar kaffe blev det. Sedan är navelpill i soffan också en viktig aktivitet som jag ägnat mig flitigt och uppmärksamt åt under de senaste två timmarna.

2008-09-30 @ 23:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0