...

"En av tre svenskar vill bo bakom galler" - så lyder titeln på en artikel i dagens utgåva av Aftonbladet, och handlar förstås om att fler och fler låter "trygghet" vara ledordet när de letar bostad. Man vill bo i inhägnade och övervakade områden. Tidigare idag bläddrade jag lite i SBC:s sömniga tidskrift "Din lägenhet", och där kryllade det av annonser om säkerhets- och övervakningsprylar. Allt från inbrottssäkra dörrar, elektroniska kodlås till tvättstugan, porttelefoner, röstidentifiering, kameror och larmsystem var representerade. Och jag antar att mångfalden speglar den efterfrågan som tycks finnas. Det är ju helt fruktansvärt om folk är så till den milda grad rädda att de vill alienera sig så mycket från omvärlden. Fruktansvärt i den meningen att rädslan känns ohyggligt omotiverad. För vi bor väl inte i en förstad till St. Petersburg, eller gör vi? Folk säljer gärna sig frihet för en lugnare vardag, som den koleriske och överspelande författaren i A Clockwork Orange uttrycker det. Det står nog inte på förrän folk börjar använda skygglappar när de är på stan, och ord som civilkurage försvinner ur ordlistorna. Var och en för sig själv. Själv låser jag sällan ytterdörren när jag går hemifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0