coffee and cigarettes

Idag har jag vaknat alldeles på fel sida, jag kände det direkt när jag slog upp ögonen. Det var, och är fortfarande, oklart vad jag är arg på, men arg är jag, believe you me. Att det inte finns något föremål för min ilska skulle man kunna tro är en omständighet som gör att jag lättare borde kunna skaka av mig mitt dåliga humör - men tvärtom. Jag vet inte hur jag ska kanalisera min ilska, varför den bara växer hela tiden. Någonstans känner jag mig visserligen ständigt motarbetad av dolda krafter och ett ansiktslöst samhälle, men det är lite för vagt. Lägligt nog är mitt kaffeförråd slut, och lägligt nog sammanfaller det med att mitt tobaksförråd är slut, och lägligt nog har jag både seminerier och föreläsningar idag. Just nu minns jag med värme mitt polska tiokronorskaffe från ÖB, vars mest säljande budskap var "100% kaffe". Inget tal om fyllig mörkrost, ekologiskt odlade kaffebönor eller mustig arom - bara att det faktiskt var kaffe, och inget annat, var tillräckligt spektakulärt och värt att uppmärksamma för de uppriktiga polackerna.

Nej, nu ska jag börja förbereda mig inför vad den här dagen har i beredskap. Förbereda mig inför vad den här dagen har planerat i form av försåtliga fällor och motgångar. Jag hoppas på att kunna upprepa triumfen från förrförra veckan då jag tvålade till den sämsta föreläsaren jag någonsin haft, som på saktfärdig dalmål eller gotländska, hävdade att Hagia Sofia användes som moské idag. Hon fick en historielektion av undertecknad om Atatürk och det sekulära Turkiet. Att klassen förmodligen uppfattade mig som en besserwisser skiter jag i, de är ändå bara en samling snorkiga, stereotypa förstaårsstudenter som bara diskuterar sina respektive studentrums kvadratmetrar, korridorsliv och gasquer så fort de kommer åt.

Kommentarer
Postat av: A.

På dem bara.

2008-10-08 @ 13:11:38
Postat av: annalotta!

nämen! äntligen något hämtat ur ditt vardagsliv :P

2008-10-10 @ 01:31:37
Postat av: jag igen

egentligen gillar jag inte att använda smajl-gubbar hit och dit, men du vet vad jag menar.

2008-10-10 @ 01:35:20
Postat av: mikaela

har aldrig fattat hur folk kan missta dalmål för gotländska och vice versa. du borde veta bättre!



och p.s den där läraren, hon kennar att diu vill konkurreire

2008-10-10 @ 07:28:48
URL: http://dearnewblog.blogspot.com/
Postat av: Oscar

Anna-Lotta: Du ser, även en gammal och trött bloggare kan ta till sig av förslag!



Mikaela: Hahaha! Briljant keno-gotländska. Jag hukar mig och visar respekt. Jag vet, det är bedrövligt och underkänt. Det kan vara någon dalmål som jag inte är bekant med, som dessutom blivit uppblandad med den erkänt vackra uppländskan. Okänt. Förresten, hör och häpna: jag har två (!!) gotlänningar i min basgrupp! Mycket exotiskt. Dessvärre, eller tack och lov (beroende på min dagsform) så pratar ingen av dem med dialekt. En av dem, en tjej är, är gotlänning, gotare (åtminstone tror jag det, hon har undercut, rakbladsärr och kraftigt sotig sminkning). Vidare är hennes mamma ukrainsk judinna, och hennes pappa amerikan. Mycket, mycket exotiskt. Väger det ukrainska upp gotandet? Jag har inte tagit ställning än..

2008-10-11 @ 00:53:53
Postat av: mikaela

jag skulle nog säga att det ukrainska väger upp. eller, jag skulle nog behöva träffa personen i fråga först. jag har förresten även jag två gotlänningar i min klass! de är typ "best buddies", två unga spolingar alltså och asdryga. killarna i min klass är dumma i huvudet. särskilt en kille som ska vara så jävla nonchalant och ironisk, han ba: "jag kommer från luthagen". kan han inte bara säga att han kommer från uppsala?! och använder uttryck som "knulla ur" när han redovisar kurslitteratur om barns bildskapande. vadfan liksom, lite opassande kanske? men han ska vara så jäkla jag-bryr-mig-inte-jag-kör-mitt-race-jag-är-ascool-och-därför-ler-jag-aldrig-inte-ens-litegrann

det är såååå tröttsamt med unga excentriker!

2008-10-13 @ 09:05:13
URL: http://dearnewblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0