Vojislav Seselj

Nu har det varit tyst både från mig och Vojislav Seselj, min favorit bland krigsförbrytare, ett tag. Nu tänkte jag dock agera språkrör för den gode Seselj och hans sak, vilket känns som ett obeskrivligt viktigt och ärbart värv. Han har en alltför perifer plats i den svenska medie- och för all del, underhållningsvärlden. Följande citat är utdrag ur hans muntliga försvar inför Haag-tribunalen, där han givetvis företräder sig själv. Seselj har för övrigt en doktorsgrad i någonting, vad är oklart. Man kan säga att hans akademiska bildning inte är alltigenom framträdande i hans tal..

"Jag ska knulla alla tribunalens tjänstemäns fruar."

"NATO hjälper kroaterna att slåss mot Serbien. NATO hjälper de bosniska muslimerna att slåss mot Serbien. NATO hjälper albanerna att slåss mot Serbien. Serbien, som är den enda stabiliserande faktorn i hela regionen."

Det är fantastiskt. I den första videon försöker domaren att få Seselj att hålla sig till ämnet, vilket snart visar sig lönlöst. Seselj svävar ut i långtgående haranger om alltifrån enorma naturresurser i Kosovo till det ottomanska riket, från Ryssland till lingvistik, och från de balkanska folkens ursprung till Serbiens grandiosa förflutna.



I nästa video håller Seselj ett anförande i vilket han svävar ut återigen och börjar slunga härliga personangrepp omkring sig.





Slutligen en serbisk rapvideo. Ska man lyssna på föraktliga, hjärndöda och musikfientliga genrer, så kan man åtminstone göra det med stil.
En ordlista för att ge ett hum om innehåll och retorik i "Krangs" låt:

Jasenovac - Koncentrationsläger under 1940-talet i Kroatien, som var lierade med nazisterna. Hundratusentals serber kan ha avrättats där.
Chetnik/Cetnici - Serbisk nationalist, Serbiens ursprungsbefolkning.
Republika Srpska - Den stat/enklav i Bosnien som Radovan Karadzic utropade som serbisk och självständig i början av 90-talet.
Ustasja - Kroatiska fascisttrupper under andra världskriget. Blev en benämning på alla kroater under 80-talets nationalistiska strömningar i Serbien.
Drug/Druga - Manlig kamrat / Kvinnlig kamrat.
Borbe - Krig.
Spremte - Framåt, kom an.






Apropå Radovan Karadzic, som nyligen greps och utlämnades till Haag, så sägs det att han la sig till med långt, vitt skägg och arbetade som homeopat i Belgrad under den tioårsperiod han höll sig undan för att undgå att ställas inför rätta. Jag blev lite besviken när jag fick höra det då jag var övertygad om att han drev en liten livsmedelsbutik i stadsdelen Larissa, Athen. Varje dag på väg till jobbet när jag bodde där såg jag honom på trottoaren, rökandes dåliga cigaretter och i ständigt samspråk med äldre, skinntorra gubbar. Han var verkligen slående lik orginalet. Länge funderade jag på att låta ta ett kort på mig och honom, men tyvärr vågade jag aldrig,

Kommentarer
Postat av: A.

Seselj påminner om en viss kartförare. Koncentrationen svävar iväg, angreppen missar målet. Men det har stort underhållningsvärde! Raplåten däremot, är det inte ovanligt dåligt även för denna genre?

2008-11-01 @ 23:18:54
Postat av: Oscar

Jag är helt oförstående. :) Dock kan inte samme kartförare beskyllas för samma långsinthet som Seselj, vars minne tycks börja vid de slaviska folkvandringarna omkring år 500 e.kr. Egentligen har han rätt i ganska mycket angående historien, men hans fokus är ju minst sagt skevt. Jag menar, när ska man börja räkna historien? Ska Sverige kräva upprättelse för oförätter under 1500-talet? Och så vidare, i all oändlighet.

Jag är ju inte så välbevandrad inom genren, men jag förutsätter att den här raplåten tillhör creme de la creme, tveklöst. Tillsammans med Vanilla Ice. Och att rappa om serbiska angelägenheter är ju utan tvekan hetare än amerikansk rap om fylliga bakdelar, droger och vräkiga bilar.

2008-11-02 @ 02:39:02
Postat av: Anders

Jag har inte förlåtit Klubbekriget. Allra minst slaget vid Lund.



2008-11-02 @ 14:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0