minigolfsfilosofen

efter att ha grävt djupt i min skattkista/avskrädeshög, också känd som hårddisk E:, återupptäckte jag den briljanta dokumentärfilmen "plötsligt i vinslöv". det är en mångbottnad och träffande titel - ingenting händer plötsligt i vinslöv, förutom det faktum att en exotisk fågel valde att häcka där under en period för några år sedan vilket fick ornitologer att vallfärda till den skånska avkroken. svt:s filmare insåg dock snabbt att samhället vinslöv var oändligt mycket intressantare att porträttera istället för en hägerliknande fågel, och resultatet blev alltså denna strålande dokumentär.

kanske är det sant som Proust skriver: genialitet innebär originalitet, och geniet uppfattas ofta av sin samtid som verklighetsfrämmande, tröttsam och konstlad därför att han/hon talar om verkligheten på ett icke gängse sätt. att originalitet per definition dock inte betyder genialitet kanske följande video, hämtad ur nämnda dokumentär, kan intyga.. men jag låter det vara osagt. kanske är jag bara inte mogen för de djupgående psykologiska paralleller mellan grillning och bangolf som huvudpersonen mejslar ut med kuslig precision.
är han vansinnig?
är han vansinnig på ett balanserat och harmoniskt sätt?
är han ett innovativt geni?
framtidens historieskrivare får fälla den domen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0