IKS, var vi än är..

Igår stod jag i valet mellan att åka till Södertälje tillsammans med Västra sidan för att se på Sirius mot Assyriska, eller umgås i glada vänners lag hemma i Uppsala över en nyinköpt grill, dignande av pyrande, gröna läckerheter. Öl var ett fundament i båda sammanhangen.

 Retrospektivt hade jag tveklöst satt grillningen före fotbollen med tanke på hur Sirius presterade. Fast någon medgångssupporter är jag förstås inte, men tillställningen igår var en ren plåga att uppleva från läktarhåll. Skriken och sångerna tjänade mer som någon form av desperat primalterapi mot slutet när det stod klart att Sirius återigen underpresterat astronomiskt och slaget definitivt var förlorat. Ramsorna urartade och deformerades också till juvenila utrop som "Stor och mjuk - blåsvart kuk", "Stor och tuff - blåsvart muff" etc. Det klagar jag dock inte på - det finns tveklöst någonting djupt humoristiskt och mänskligt i att se medelålders män med respektabla yrken vråla könsord från läktarhåll när motgången känns som tyngst och endast hopplösheten återstår. Gissningsvis hade de där uppfriskande dropparna, eller kanske bägarna, innanför västen också ett finger med i spelet.

I efterhand känns grillning, gräsmattor och umgänge trevligare än kass fotboll på en torr och dammig betongarena. Men eftersom jag är obotlig kommer jag att fortsätta prioritera likadant.

Kommentarer
Postat av: Anders

Fotboll är ett gift. Tyvärr är det svårt att sluta gilla sitt lag även om man skulle vilja ibland. I skrivande stund ser jag IFK bli utrullade av Elfsborg på plastgräset i Borås. Aldrig mer, tänker jag. Givetvis är det rent självbedrägeri. Jag försöker försvara min sinnesro med att support av ett lag är primitiv verksamhet men jag trillar dit ändå!

2008-05-12 @ 21:50:14
Postat av: oscar

Det var en bedrövlig insats av IFK, jag såg också matchen. För övrigt kan man inte direkt påstå att Stefan Rehn ger ett vidare begåvat intryck.. fast jag gillar ändå dessa gamla avdankande lirare som är lite på dekis..
Jag har använt mig av samma argument som du Anders när det varit som svartast, men oftast håller det inte, det blir snarare till ett argument FÖR fotbollen. Enkelheten och lokalpatriotismen känns väldigt okomplicerade, vilket är rätt befriande.

2008-05-13 @ 11:48:38
Postat av: oscar

Det var en bedrövlig insats av IFK, jag såg också matchen. För övrigt kan man inte direkt påstå att Stefan Rehn ger ett vidare begåvat intryck.. fast jag gillar ändå dessa gamla avdankande lirare som är lite på dekis..
Jag har använt mig av samma argument som du Anders när det varit som svartast, men oftast håller det inte, det blir snarare till ett argument FÖR fotbollen. Enkelheten och lokalpatriotismen känns väldigt okomplicerade, vilket är rätt befriande.

2008-05-13 @ 11:49:38
Postat av: Anders

Kollade du via sopcast, d v s stream? Det är skönt att inte behöva betala när inte matchen går på tv. Dessutom slipper man köpa öl på någon sportbar. Jo, en kass insats, i alla fall andra halvlek, även om plastlirarna är riktigt bra. Spelet, ack. Problemet är närmast av kronisk art. Varför inte bara sluta med långbollar och offra sig lite på samma gång? Jag är mindre nedslagen idag, jobbigt när man ser på en match och känner att det känns rätt lugnt (fram till misstagen som gav 1-0) och sedan falla ihop totalt, förneka allt intresse för att sedan inte kunna somna, fylld av dåligt samvete för att man ens bryr sig om något så fånigt som bollsparkande...skönt att det blir EM nu!

2008-05-13 @ 12:26:58
Postat av: oscar

Nix, men förr såg jag många matcher streamade. I synnerhet blir det smidigt om man har en sladd som löper mellan datorn och tv:n, så man kan ligga och jäsa på soffan istället för att sitta kapprak framför datorn. Sedan ett par månader tillbaka har jag dock Canal+ som brukar visa ett par-tre allsvenska matcher i veckan. Har även långtgående planer på att skaffa lite obskyra utländska kanaler för att kunna följa den grekiska och den turkiska ligan också. IFK verkar lida av samma problem som Sirius i viss mån - man är fast i ett spelsystem och ett tänkande som beviserligen inte fungerar, men ändå vägrar man att göra avsteg från det. Passiva, men ack så envisa tränare med en dumdristig övertro på någonting som inte fungerar. Jag hade kunnat köpa ett tråkigt spelsätt om det renderade i poäng, men inte ens det gör det ju. Men jag måste ge IFK att de är sjukt duktiga på fasta situationer. Framförallt i första halvlek borde man gjort mål efter en frispark. Minns dock inte vem som brände läget. Förresten, den 22 maj är det hemmamatch mot Häcken - då räknar jag kallt med din närvaro och dina röstresurser som jag hoppas du tränat upp genom gormande på ostyriga barn.

2008-05-13 @ 12:42:29
Postat av: Anders

Synd att du har katt annars vore Canal plus en given pojk- och brudmagnet! (Ähum) Jag kan nog tänka mig att delta på Sirius. Roligt om man kan slå arslet, alltid stört mig på det laget alltsedan de sålde både Källström och Hysén till skansen. Ett helt onödigt lag faktiskt.

Ja, dödsfotboll är ok om det ger poäng men då måste man vara bättre på fasta, samt ha helt ordinarie lag i svåra matcher som den igår. Tyvärr är islänningen på vänsterkanten för dålig defensivt igår samtidigt som han måste vara med för sina skruvade frisparkar. Ja ja. Jag tänkte på superettan idag, det är alltså så att den rullar på ett tag till, då ska jag följa den.

För att citera Baraben och avsluta denna för dig troligen mindre givande utläggning pm IFK:

"I dag ska jag vara positiv. Det är äntligen EM-uppehåll?förutom en cupmatch mot Falkenberg som inte kommer att röra upp speciellt många känslor så kommer det att dröja nästan två månader innan man behöver slitas mellan hopp och förtvivlan igen, två månader där man bara kan njuta av annan fotboll utan att behöva engagera sig. Kim gjorde en dundertabbe ? bättre att han gör säsongens tavla i ett läge där vi ligger under med 0?2 i 91 minuten, än att han gör den i något viktigare läge. Transferfönstret öppnar snart?det behövs fler offensiva krafter i Blåvitt, och det nu. Vi ligger på en fjärdeplats?trots uselt spel i nästan alla matcher, dessutom en bättre start än förra året, och då blev det guld. Vi förlorade mot Elfsborg?precis som förra året släppte vi in tre mål och fick se Elfsborg spela ut oss i andra halvlek, då blev det guld."

2008-05-13 @ 12:52:43
Postat av: Anders

Jag måste framhäva vikten av att inte låta mig arbeta i närheten av barn. Jag har inte fått göra det i Uppsala (chipsmongot får göra det istället!) men mina röstresurser övar jag genom att se på streamade matcher på datorn. Över och ut.

2008-05-13 @ 12:54:19
Postat av: Anders

Jag går gärna med 22:e maj. Är det mat före?

2008-05-15 @ 16:56:25
Postat av: Oscar

Strålande! Mycket klokt beslut! Ja, Flustret kör någonting som de kallar för "Pre-game" vilket börjar ett par timmar innan avspark. Det bjuds på buffé till alla med matchbiljett (kan köpas i entren till flustret), så finns det givetvis möjlighet att inta vissa förfriskningar också. Sedan varvas musik (ytterst tveksam) med diverse intervjuer. Lasse Svensson aka mr. Sirius aka Uppsalas starke man etc brukar vara ett återkommande smålustigt inslag. Det är oftast rätt trevligt att hänga på deras uteservering om det är bra väder. Vi får prata ihop oss närmare!

2008-05-16 @ 01:52:01
Postat av: Anders

När IFK fyllde hundra år för några år sedan satsade man stort med Lasse Kronér och Jim Jidhed. Det här låter bättre.

2008-05-16 @ 09:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0